Søndag,
den 25. maj startede Flemming og jeg fra Them kl. 07.00
![]()
Og hvilken morgen - lækkert-lækkert motorcykelvejr
Så vi satte næsen sydpå - og syd-motorvejen havde vi
faktisk HELT for os selv ![]()
Det er godt nok ikke mange der er ude at køre sådan en tidlig søndag morgen
Vi måtte dog ad lidt omkørsel syd for grænsen (vejarbejde på motorven)
Og nok et vejarbejde forhindrede os i at dreje fra der hvor vi havde planlagt
![]()

Men
vi fangede dog hurtigt den planlagte rute
![]()
Og her passerede vi så Weser-floden (for første gang)
En herlig lille sluse - hvor der lå en rigtig gammel fiskerbåd fortøjet
midt ude i floden ![]()
Og når nu solen skinner sådan her - så er der altså
noget ved at køre MC ![]()
Vi
fulgte de små snoede veje langs med Weser-floden - og trillede ind på vores
frokoststed
Og det levede fuldt op til vores forventninger
![]()
Rigtig-rigtig hyggeligt - og med Weserfloden lige ovre
på den anden side af vejen
![]()
Alt i alt en super tur til Sauerland - og med vejret med
os - er 673 km jo ikke nogen hindring
![]()
Mandag
kørte vi "Möhnedamm ruten"
223 km i det skønneste kuperede terræn
![]()
Ahh vi havde faktisk lidt bykørsel - OG - motorvej på
vejen ud
Men så blev det også godt
![]()
Vi lavede et lille rast lige før det blev rigtig godt:
Og
her udspandt sig så en lille episode (som BMW-folket jo ellers ville benægte
)
Så hvis du klikker på billedet får du lige hele
historien ![]()
I den sidste del af filmen kan du se et lille klip, der
viser hvor gode vejene var
Du kan også se de sorte skyer i horisonten - og jeg skal love for at vi fik vand
Såkaldte vandtætte handsker var drivende våde
![]()
Heldigvis
kunne det nøjes med at dryppe lidt da vi nærmede os Möhnedæmningen
![]()
Og nu havde sulten meldt sig - og vi fik mest "skrabede"
frokost på HELE turen ![]()
Èn pølse - og en tredjedel bakke pomfrites - det var hvad det blev til
![]()

Men
vi kom skam også ud på dæmningen - og hele vejen over
Spændende og hyggeligt sådan at gå og udbrede sine
uvidenheder med hinanden ![]()
Ahh - vi havde læst på lektien hjemmefra
Så det var sjovt at se det i virkeligheden

Næste
stop var Warsteiner bryggeriet - som vi nåede i næsten tørvejr
![]()
Og det var virkelig et stop værd
Utrolig flot - og også noget at kigge på
![]()
Nu var det ikke selve bryggeriet vi var inde på
Men deres "besøgscentrum" var nu heller ikke at foragte
Og ja - vi smagte ogå lige på varerne:

Tirsdag
var vi kun fire af sted - Knud, Allan, Kuno og Julle
Og det var altså også et værre møgvejr - men vi satte
alligevel kursen nordpå
Målet var Louis og Polo i Paderborn - der skulle købes regntøj - og det blev der
så ![]()
Og derefter var målet så Wewelsburg - Nazisternes
projekterede verdenscentrum
Og det var faktisk en fin oplevelse

Vi
var både på museet - og på besøg i borgtårnet
På borgen er der en restaurant, der havde større udbud
end mandag
Kvaliteten og betjeningen var dog ikke noget at råbe hurra for
![]()
Kun prisen havde fået en tak op
![]()

Da
vi skulle hjemad regnede det faktisk - næsten - ikke
![]()
Så vi tog den planlagte rute hjem - nogle herlige snoede veje
Rent faktisk var der et enkelt øjeblik hvor solen
skinnede lidt
Og det øjeblik brugte Kuno til (ikke at skrue på Bimmeren) at fjerne lidt møg
![]()

Onsdag
var vi også kun os fire af sted
Og det var ikke den store fornøjelse - Det regnede -
hele tiden ![]()
Vi nåede dog ud til Biggesee - og her spiste vi frokost
Og her steg udbudet, kvaliten og betjeningen bestragteligt
![]()
Men det var så også det eneste højdepunkt på hele turen.
Torsdag
var Bente kommet til Sauerland - og da det regnede
blev vi enige om ikke at starte Intruderen
![]()
De andre sadlede dog op - og tog en tur til Kassel -
frisk gjort ![]()
Bente og jeg tog på "Curoseum"
Og se lige billederne nedenfor - det er et anderledes museum
![]()

Jamen
nævn lige en ting - så var det på "Curoseum"
![]()
Vi brugte et par timer - og som der stod på et skilt ved
- så kom igen - og se alt det
som du ikke fik set første gang
![]()
Frokosten indtog vi på "Kupferpfanne" - og det blev til
Hvide asparges - naturligvis
![]()

Torsdag
var jo så også dagen hvor der lige pludselig var fyldt op i baren
![]()
Herligt - så kom alle vores venner som ville hygge sig med fire dage i Sauerland
Og nok så vigtigt - de kom med tørvejr - og endda
lovning på solskin ![]()

Jeg
havde lavet et par ture som jeg ville køre h.h.v. fredag og lørdag
Og fredag var det turen omkrig Schloss Waldeck og Ederdamm
![]()
Traditionen tro blev vi delt op i 3-4 hold - og min tur
var nok det
man kunne kalde "Familieturen" - stille og rolig kørsel med vægt på
oplevelser undervejs ![]()
Men jo også lidt op og ned undervejs (fra 200-600 meter i højden)
.
.
Jamen
vi endte med at være ca. 16 deltagere på turen - og da vi havde kørt omkring 16
km var det tid til et stop
![]()
Ja-ja - jeg ved det godt - nu tror I at det var fordi
Julle skulle have en smøg
![]()
Men jeg ville da godt lige være sikker på at vi havde alle med - og så var der
jo lige en flot udsigt
Og nok så vigtigt - her tittede solen frem efter fire dage med regnvejr
![]()
Nåh-ja - når man nu er stoppet - så kan man jo lige så
godt tage den der smøg ![]()
.
.
.

Første
planlagte pitstop var i "Bad Arolsen" - du ved - vi skulle have en
"formiddagsting" ![]()
Og kunne de lave chokolade mit schlagzahne - YES
Og betjeningen var helt i top - vi skulle bare sætte os og nyde det
![]()
.
.
.
.
Det
blev også lige til en spadseretur op ad hovedgaden
![]()
Og for enden lå der jo en kirke - og nu havde vi jo ikke
været i kirke i 4 dage
Så vi myldrede ind - og det var da en fin oplevelse
Lidt sjovt med de pastelfarver der umykkede kirken
Og på vejen tilbage osede pigerne - jeg var vist den
eneste der fik noget med hjem (en skjorte
)
.
.
Jo-jo - vi fik samling på tropperne
Nogen kørte en lille omvej
Andre var lidt sene om at gå op til slottet
Men vi fik da både frokost
Og en flot flot udsigt ![]()
.
.


Og
nu var vejret som det skal være
![]()
Og vi fandt også P-plads til alle
For vi skulle da ud på Ederdamm
En af de tre dæmninger der blev bombet
med "slå-smut-bomber" under krigen
(og ja - Julle var også med
)
.
.
Eftermiddagskaffen
fik vi i den anden ende af Edersee
![]()
Jeg havde lovet at der nok skulle være lagkage - og det
var der ![]()
Og is til os der er til det
![]()
I øvrigt med en herlig usigt ud over Edersee
Jo-jo - livet som Fossil er nu ikke så ringe endda
![]()
.
.
.

Dagen
sluttede med en lille "lufter"
![]()
Bella var jo i hundepension - så johannes og jeg luftede
Else Marie og Bente
Så fik vi også lige set Usseln fra oven
![]()
Og ikke en sky på himlen - det tegnede godt for morgendagen
.
.
.

Den
sidste tur som jeg havde i baghånden havde jeg kaldt "Berleburg"
Og ja - vi kom også forbi Berleburg - men det var måske
ikke det mest interessante
på den 183 km lange tur igennem noget af det bedste MC-landskab
![]()
Se lige højdekortet - sådan et par hundrede meter op og
ned - hele tiden ![]()
.
.
.

Allerede
efter en halv times kørsel måtte vi simpelthen have et lille pit-stop
![]()
Vi skulle lige se om vi have alle med - 14 cykler - og
19 mand
Jo-jo - vi var der - og så kunne vi jo lige nyde udsigten
Og det var jo det herligste vejr - på de herligste veje
Med de herligste fossiler
![]()
.
.
.

Vores
formiddagsting indtog vi på selveste Schloss Berleburg
Hun var ikke lige hjemme - for jeg var da ved at blive
kørt ned af hende
lige før jeg tog det første billede
![]()
Dejligt at sidde og nyde en kop chokolade i solskin
![]()
.
.
.


På
Schloss Wittgenstein
lavede vi også et lille pit-stop
Og her fik sidevognsfolket
lige lidt inspiration ![]()
Få nu anlagt det cykelstyr - Kirsten
![]()
.
.
.

Næste
stop var så "Rhein-Weser-Turm"
![]()
Og i lighed med gårdsdagens tur til Schloss Waldeck
så var det ikke nemt at få MC-folket til at GÅ et par hundrede meter
![]()
Flere udtrykte da også at vi burde have parkeret HELT
henne ved tårnet ![]()
.
.
.

Selve
tårnet er bygget tilbage i 1932
Det er 24 meter højt (inklusive restauranten)
og der er 113 trappetrin til toppen
![]()
Og vi var da nogle der samlede appetit til frokosten
og tog både turen op og ned
![]()
.
.
.

Og
godt vi gjorde det - altså samlede appetit
![]()
For det var da det suverænt det bedste måltid - på hele
turen ![]()
Vi skulle også have haft lidt bisonpølse med hjem - men
der var lukket
til gengæld var der nogen der fik tanket - så de ikke skulle skubbe hjem
![]()
Herligt at turen til Sauerland sluttede med 2 herlige
solskinsdage ![]()
.
.
Hjemturen
er der ikke meget at skrive om - den gik som den skulle - for de fleste
![]()
Jeg tror bare lige vi lader billedet tale for sig selv
Og så glæde mig over at min nye MC-Trailer virker efter hensigten
![]()
.
.
.
.
En oplevelse rigere
![]()

Turen
går til Sauerland (i Kr. Himmelfarts ferien 2014
)
Afgang søndag, den 25.maj 2014 - kl. 07:00
Hjemme - søndag, den 01. juni 2014 - kl. 17:01 ca.
![]()
Sauerland er et lille bjergområde vest for Kassel
Og der er 673 km derned fra Silkeborg (småting
)
Se
også alle Alpefarernes tilbud
på "Motorcykelkørsel - helt i top"
på hjemmesiden
Masser af super bjergkørsel
![]()
Alpefarerne kører af sted
hvert år i juni og september

Hotel Brügges
Loui
Hochsauerlandstraße 16
34508 Willingen (Upland)
Deutschland
Tel.: 05632 5019
Hyggeligt
sted som ligger i det nordvestlige hjørne af Sauerland
3.050,- kr. for hele ugen inkl. morgenmad og aftensmad
![]()
Se indbydelsen på MC-Fossilerne
Turen
til Sauerland er for det meste "kedelig motorvej"
![]()
Og de første 400 km er også kendt efter mange års "Autobahn-fahrt"
Men når vi når ned til lige efter Soltau - så går turen mod sydvest
Og så følger vi Weser floden - og det er så også her på bredden af Weser at vi
spiser frokost
![]()
Sidste stykke til Hotel Brügges Loui er også hyggelig landevejskørsel - der bliver mere og mere snoet
![]()
669 km - i 5 sting ![]()
Den
mest berømte dæmning i området er og bliver Möhnedæmningen
![]()
Det var her at de allierede slog smut med en bombe - første gang
Turen byder på noget landevejskørsel - men også på
rigtig fine MC-veje
Om formiddagen smutter vi forbi Sorpesee - og får vores
formiddagsting
Frokosten nyder vi ved Möhne-dæmningen (måske på søen
)
Og vores eftermiddagsting bliver en øl på Warsteiner Besuchscentrum
![]()
Ud over nogle herlige MC-veje så skal vi da lige forbi Wewelsburg
![]()
Wewelsburg er jo Himmlers drøm om verdens centrum (med ridderne om det runde
bord)
Og her vil vi også indtage vores frokost på borg-restauranten
![]()
Formiddagskaffen nydes i fulde drag med lækkert brød i
Marsberg ![]()
Turen
er hentet ned fra "Sauerland-Tourismus"
![]()
Og det bliver "bare" en masse god MC-kørsel - med et par "Bikertreff"
Og frokosten indtager vi bl.a. ved Biggesee
3 steder - hvor "man" mødes i Sauerland
![]()
Ahh - vi starter - og slutter - lige med lidt landevejskørsel
for at komme over og ramme ruten
![]()
Turen
er hentet ned fra "Sauerland-Tourismus"
![]()
Jeg har så "krydret" den lidt - så den - udover nogle herlige MC-veje
også indholder et par andre aktiviteter:
- Udsigtspunkt - jamen der er garanteret mange - men her holder
vi "formiddags-udkigs-pause"
- Gasthof Heimes - med gåtur omkring "Kloster Grafschaft" - og
besøge en modeljernbane ![]()
- Bergsee - her skal vi lige ud og gå lidt - og kigge på en
lille bjergsø
- Sommer-Rodelbahn - masser af aktivitet - og en
eftermiddagsting - inden vi skal hjem
![]()
Turen
er hentet ned fra "Sauerland-Tourismus"
![]()
Herlig MC-kørsel - og lidt forskelligt at se på:
- Kort efter afgangen - en lille klippe - med en fin udsigt
over området
- Formiddagskaffe på torvet i Bad Arolsen - med kirken på torvet
- Frokost på Schloss Waldeck - med udsigt over Edersee
- Spadseretur på Eder-dæmningen (en dem som de allierede
bombede)
- Besøg på Curoseum (et anderledes museum
)
Jamen jeg tror jeg har fundet nogle fantastiske MC-Veje
![]()
Og så er turen krydret med både prinsesse Benedichte (Schloss
Berleburg) og et par Bisoner
![]()
For slet ikke at tale om en øl på toppen af Friedrich Wilhelm
Grimme ![]()
Nå-ja - så skal vi jo også have frokost i Rhein-Weser-Thurm
![]()
Turen
hjem fra Sauerland er til gengæld "ren motorvej" (næsten
)
Det første stykke er faktisk rigtig lækkert
![]()
Men det får hurtigt en ende - så går det ellers bare hjemad
Du kender det sikkert - "bare vi allerede var hjemme"
![]()
Men det kommer du også hurtigt
669 km - kun 4 sting - så er cyklen i garagen igen
![]()
Og
her har du så en oversigt over alle ruterne
Jeg har forsøgt at lave dem - så vi oplever nogle nye
gode veje - hver dag ![]()
Men jo også så der er et mål med de enkelte ture
På den måde er der god tid til
at opleve de forskellige seværdigheder
(højst to ting som vi gerne vil bruge tid på - pr. dag
)
Budget for "Sauerland" |
||
Udgift |
Bemærkning |
I alt |
|
Frem og tilbage |
Silkeborg-Sauerland - retur (1.400 km) | 700,00 |
| Overnatning | Hotel Brügges Loui (7 overnatninger) | 3.050,00 |
| Benzin | 20 km/l - 10,- kr. literen (1.500 km) | 750,00 |
|
Morgenmad |
(Er med i overnatningen) | 0,00 |
|
Frokost |
7 x frokost á kr. 100,- | 700,00 |
|
Aftensmad |
(Er med i overnatningen) | 0,00 |
|
Entréer/Afgifter |
Museer | 300,00 |
|
Diverse |
Bare for at totalen bliver et rundt tal J |
500,00 |
I alt |
Budgettet skal altså bare tages som en
rettesnor
|
6.000,00 |
