
Lørdag
den 9. er der ikke så meget at skrive om - og dog
![]()
Selvom den stod på "ren" motorvej - så havde vi alligevel et interessant stop
Vi kørte lige ud til Maschen og så Europas største godsbanegård
7 km lang og 700 meter bred - med 2 ranger bjerge
(Som vi endda så i funktion
)

Og så kom vi ellers til Hotel Hungerkamp, hvor MC'erne holdt trygt og godt
![]()
Men søndag stod den til gengæld på hyggelig landevejskørsel
Vi kom også lidt igennem Holland - fladt og fyldt med fartkontroller og
rundkørsler ![]()
Et
lille stop i byen Wesel hvor gik en tur op på broen over Rhinen
![]()
Her kunne vi også se resterne af den gamle jernbanebro over Rhinen
Om aftenen den 10. marts 1945 sprængte tyskerne den i luften så de allierede
ikke kunne bruge den
Først i 1968 fik man fjernet de sidste rester af bropillerne ude i Rhinen (som
var til gene for skibsfarten)
Og se lige vejret - sådan var det på resten af turen
![]()

Men
uden mad og drikke duer helten ikke - så vi satte kursen mod Achel
![]()
Achel er så også det første af 4 Trappist munkeklostre (og bryggerier
)
som vi kommer rundt på - på vores tur
Hyggeligt sådan at sidde i "gården" og smage det lokale munkeøl

Det
var så også her vi kørte direkte ind i en gudstjeneste som blev holdt på
P-pladsen ![]()
Det var deltagerne i denne heste/karet samling - flotte kareter og flot tøj
Derefter kørte vi til Hasselt og spiste vores frokost på torvet (ingen billeder)
Og så gik det ellers helt galt - 6 motorcykler endte i 3 grupper
Og vi så ikke hinanden før vi nåede hotellet i Givet
![]()

Det
blev lige til et enkelt stop ved byen Dinant
Her fik jeg lige en tur ind igennem klipperne her
![]()
Og så var der ikke langt til Givet (udtales "jivé")
Og efter at have fået et nyt værelse (Johannes og jeg skulle ellers have delt
en 1½ mands seng
)
Så fik vi ellers et herligt værelse med udsigt ned over Meuse-floden

Mandag
morgen var vi så klar til at udforske Ardennerne
Vi trillede til byen Dinant - og målet var at tage svævebanen op på den
lokale borg
Men den var "Fermé" - så vi tog lige en tur i kirken i stedet for
Fantastisk lys der var i den - sådan et nærmest pastelagtigt grønt lys
Og så kunne man også blive kronet
![]()
Fra
Dinant trillede vi nordpå langs med Meuse-floden - og så ellers vestpå
Og her fik vi den suverent bedste MC-vej på HELE turen
![]()
Læg lige mærke til hvordan vejen krydser jernbanen ved hvert eneste sving
Så ind under en jernbanebro - hurtigt drej - nok et drej - ind under en
jernbanebro
Og sådan fortsatte det så ellers bare
![]()

Og
så nåede vi (ad en lille omkørsel) til Abbaye De Maredsous
![]()
Det er et Benedektiner kloster - og her laver de også øl - og ost
Og vi skulle da lige smage - begge dele
![]()
Og Allan sagde at turisterne gerne måtte tage kruset med
![]()


Kan
man spise en bedre frokost - pragtfuld udsigt
![]()
Her indtog vi en omelet med det hele
Og så var vi jo i Chimay - så det blev til en Chimay Rouge
![]()
Og virkede "vandkranen" - YES
Og kunne vi holde fingrene fra den - NO
![]()
Tirsdag
strålede solen - igen - fra en skyfri himmel
![]()
Og foran os lå turens længste rute - 369 km
Men til gengæld også en dag med meget forskellige oplevelser
Og selvfølgelig også nogle herlige veje
![]()

Vi
trillede ud af hotellet - og satte kursen stik øst
Til at starte med ad nogle "almindelige landeveje"
men efterhånden som vi nærmede os Bastogne blev de mere krøllede
![]()
Og så var vi ved krigsmuseet og mindesmærket
![]()
Efter at nogle måtte dreje til højre - mens vi andre drejede til venstre
(politi-politiet
)
Men sikken et mindesmærke - imponerende


I
hvert hjørne var der en bronceplade
og her kunne du på kortet se hvor hvilke arméer var
Bastogne var jo allieret hele tiden - men omringet af tyskerne
På indersiden af mindesmærket var så hele historien
Her kunne du læse hvordan de allierede fik befriet byen
(Med store omkostninger for civilbefolkningen)


Vi
spiste en lille bolle i Bastogne og besluttede at
indtage frokosten i Luxembourg by
![]()
Det var ikke så ringe endda - og der er flot i den gamle bydel
![]()
(Vi snød lidt - for både til og fra Luxembourg tog vi motorvejen)
Men herligt at få en tun-tatar med et glas hvidvin
![]()


Klostret
"Orval" et ægte Trappist kloster - og bryggeri
![]()
Lå utrolig flot - og var også selv meget flot
Vi valgte dog ikke at gå på rundtur - men at køre
direkte til den nærliggende restaurant - og smage
![]()
Den øl vi fik her er den som munkene får til deres mad
og den kan kun fås på denne herlige restaurant (let syren smag
)
Turen
fra Orval til Givet bød på 50 km fantastisk lækker MC-vej
![]()
Vi fulgte floden "Semois" hele vejen vestpå
Og den var utrolig afvekslende - både op og ned - og med masser af sving
At vi så også fik nogle herlige udsigter undervejs gjorde det jo ikke
dårligere ![]()
Og her med udsigt ned over "Frahan" var den helt i top
![]()
Onsdag
stod den både på museumsbesøg, Nisseøl og tank
Nåh ja - og på nogle herlige MC-veje
![]()
At det så ikke gik som præsten prædikede var en overraskelse for alle
Efter en ualmindelig lang formiddag var vi pludselig ved Ardennermuseet
Og hvad var der lige blevet af tanken og Nisseøllet
![]()
Nå
- nu var vi jo i La Roche - og så kunne vi jo lige så godt nyde vores frokost
her ![]()
Og bagefter gik vi så hen til Ardennermuseet
Og det var virkelig en oplevelse af de gode
![]()
Det gav en fantastisk god indsigt i hvordan Panserslaget i Ardennerne havde
været
Masser flotte panoramaer og udstyr - virkelig et besøg værd

Oven
over byen La Roche ligger så middelalderborgen
Så vi blev enige om at "smutte" en tur der op
![]()
Ja-ja - smutte og smutte - den ligger ovenover byen
Men jo herligt sådan at komme op - og kan kigge ned på en kirke
Det er ikke lige hver dag man oplever det
![]()

Og
det var faktisk en rigtig god ide at gå her op
For det første trængte vi alle til at få rørt os lidt
Og for det andet - var det en fin fin oplevelse
![]()
Og så var der lige det med det manglende nisseøl og tanken
Så vi besluttede os at køre tilbage ad ruten - det skulle vi ikke undvære

Så
i byen Houffalize fik vi både set Panther tanken - og smagt en Achouffe
![]()
Panther tanken var i sin tid styrtet ned fra en bro - og så sat op som et
mindesmærke
På det sidste billede kan du se (og læse) lidt om det
Og med hensyn til en "Achouffe" - så er det Nisseøl - ahh - det er lækker
belgisk øl ![]()
Bagefter blev GPS'en sat til at køre direkte hjem til hotellet i Givet

Torsdag
(Kr. Himmelfartsdag) var det så "store flyttedag"
![]()
Vi sagde pænt farvel til vores herlige værtspar i Givet
Og så satte vi kursen mod Sauerland - men ikke uden et super stop i Aachen
Her besøgte vi lige Domkirken - og hvilken kirke
![]()
Imponerende - både udvendig og indvendig


Vi
havde lidt problemer med at komme ind
Der var honoratiores på besøg fra hele Europa
Men vi opfatter jo os selv som europæiske honoratiores
- så ind - det kom vi
![]()
Skulle måske lige fortælle, at det er her at Karl den store er begravet
Og stort - det var det
![]()
Sidste
tankning inden Sauerland var med en super udsigt ind over Köln
![]()
Og så sluttede turen til Ardennerne ellers med manér
Ingen uheld overhovedet
![]()
Men vi var jo ikke færdige med at være på tur
Vi mødtes jo med de andre Fossiler i
Sauerland
(det er også god læsning
)
En oplevelse rigere
![]()
