
Så
oprandt dagen, som vi med spænding havde set frem til - nemlig den tur som Peter
(fra Ry MC-udstyr) havde arrangeret til
Wärmland i Sverige i Kr. Himmelfartsdagene - og sikken en tur
![]()
Ikke nok med at det lød til at blive en spændende tur - så var man også lidt
spændt på vejret - når man nu havde oplevet en halvsløj maj - men se lige disse
billeder - 31 glade motorcyklister strålede om kap med solen - og lad os røbe
det med det samme - sådan blev det ved i fulde fire dage
![]()


Guesthouse
Eleven viste sig at være mere end bare Bed & Breakfast - det havde vitterlig
hotelstandard - både hvad værelser, morgen- og aftensmad angår
![]()
Og det tager sig altså perfekt ud sådan en tidlig morgen lidt i syv - alt
ånder fred og idyl
![]()
Og når klokken så nærmer sig otte - så er der dømt ren råhygge - inden
morgenmåltidet nydes på den åbne terrasse
![]()

Fredag
morgen var vi seks "ældre herrer"
som havde
fundet sammen om en tur på de lidt mindre veje - og det gik også rigtig godt -
lige indtil vi mødte et skilt om at her var kørsel kun tilladt for "fordan med
tillstand" - og den kategori mente vi ikke lige at tilhøre
![]()
Til gengæld fik vi os en snak med beboeren - en ældre herre, hvis gummer
tilsyneladende ikke kunne klare skråen længere - men var gået over til
tyggegummi, som så til gengæld hang halvt ud af munden, mens han på wärmlandsk
roste vores motorcykler
![]()
Nå - vi smuttede udenom gården - og rastede så med søudsigt i stedet
![]()

Vejen
hertil var super - sådan en man kunne holde ca. 70 km/t på - og hvor cyklen ikke
på noget tidspunkt befandt sig i lodret stilling - ud over det tidspunkt, hvor
man lagde den fra den ene side til den anden
![]()
At der så også var lækkert nede ved søen - gjorde det jo ikke dårligere - så
vi nød lige en kop "etellerandet" - og solen
![]()
Det bedste var dog, at GPS'en sagde at vejen også ville fortsætte på samme måde
![]()
Vi
nåede dog ikke at køre mere end en enkelt kilometer - så slog vejen over i at
være belagt med grus - men den var som forudsagt meget snoet
. Men i
forhold til den tidligere kørsel - så var cyklen nu i lodret stilling hele tiden
- samtidig med at tungen var lige i munden
![]()
Vi krydsede også lige den svensk-norske grænse - og som der står på skiltet -
så er vi nu foreviget på video
![]()
Kigger du nærmere på billedet vil du også bemærke, at der er en
hastighedsbegrænsning på 80 km/t på grusvejen - betryggende at vi ikke udsatte
os selv for nogen fartbøder på denne del af turen
![]()


Efter
ca. 15 km, hvor maskinerne fik sig et umiskendeligt brunt lag støv på sig - kom
vi ud på vej 21 i Norge - og den var rigtig god - men blev godt nok overgået af
den lille vej, der forbinder den men den lille færge
![]()
Asfalten var næsten helt ny - og den blev bare ved og ved (ahh ca. 20 km) -
Men den stoppede (desværre) ved færgelejet
![]()

Vi
holdt i en lille kø - og mens færgen blev tømt for biler - og færgetrækket -
bestående af hele tre biler - så trillede vi lige så stille om bord
![]()
Den var så i øvrigt gratis at benytte - og kabeltrukken.
Der var til gengæld ikke noget cafeteria om bord - ligesom der heller ikke
var nogen færgekro på nogen sider af overfarten - så vi måtte afbryde vores
rundtur - og køre direkte efter et sted at spise - men det lykkedes da - endda
med søudsigt
![]()

Efter
turen - var der lige tid til at gå hen til elven, som lå ca. 400 m fra hotellet.
Og det var nok den elv, som havde mest vand i sig - af dem vi så på turen.
Brusende på den ene side - og så lidt mere adstadigt på den anden side, hvor
den løb ud i søen
![]()

Nu
havde Per jo - af naturlige årsager - ikke lige været i fitness centret - så
derfor måtte han også lige prøve kræfter med de lokales vægte
![]()
Desværre fik jeg ikke lige taget et billede af ham da han havde den oppe i
strakte arme
![]()
Vores lille vandretur endte oppe ved kraftværket - som skam var i fuld brug.
Og selvom der jo ikke var åbnet helt op for sluserne - så er det alligevel
imponerende hvor meget vand der strømmer igennem her - hvert eneste sekund.


Lørdagens
tur var knap så interessant som fredagens - men vi fik da alligevel trillet 250
km - og på det første billede ser du en "kæmpe" dæmning - hvor det mest
interessante var historien om "agurken"
![]()
Frokosten indtog vi i Torsby, hvor der kørte små 100 amerikanske "flydere"
rundt i byen - og ikke et eneste billede fik jeg taget
![]()
Isen indtog vi i "Sunne" - inden vi væltede os over en kold på terrassen
![]()
Jeg
har lige klippet en del af lørdagsturen ud fra min GPS
Og der har jeg så taget et eksempel - som jo viser at det da også gik lidt op
og ned ![]()
Fra 65 meter som det laveste - og 310 meter som det højeste.
Nu er det jo ikke alpehøjder - men trods alt væsentligt mere end i lille
Dannevang
Og det er vel "ik' så ring' endda"
![]()

Og
her - på utallige opfordringer (jeg kan ikke tælle så langt
)
Her er ruterne som vi kørte h.h.v. fredag og lørdag.
Fredagsturen havde jeg lavet hjemmefra - og den gik ad de små "hvide veje"
![]()
I modsætning til lørdagsturen som blev lavet direkte på GPS'en - og langt hen ad
vejen fulgte de mere almindelige landeveje.
Søndag
stod den jo så på hjemtur - og den startede med en tur ned af 172'eren.
Men da vi nåede "Bengtsfors", så trængte jeg til også at opleve lidt mere end en
landevej med træer på begge sider
![]()
Så jeg forlod gruppen - og trillede stik vestpå - for at indtage frokosten i den svenske skærgård.
Og jeg ved ikke hvordan du vil synes om at indtage en tunsalat her i
Fjällbacka ![]()
Havnebyen er som de andre jeg så en turistmagnet af de helt store (og ja - jeg
var en af dem
)
Nu
har der jo ikke lige været noget billede af Julle - men jeg kan da slutte af med
et billede af Intruderen
![]()
Dejligt at få afprøvet, at den er som den skal være efter at den er blevet "forynget"
i vinters.
Og som du kan se - så havde den det også rigtig godt på denne herlige tur til
Wärmland ![]()
Så - endnu en tak til Peter for en - i alle henseender - perfekt tur - det
kunne ikke gøres bedre
![]()
Også tak til alle andre - uden jer var turen ikke blevet så god
![]()
Således oplevet
Julle
![]()
Og
så har jeg fået et "anonymt" billede fra Per
- med
underteksten:
"ka' du gætte hvis jeg er? En gammel knallert til en gammel
mand, nu med comfort sæde"
![]()
Og dertil kan jeg jo så tilføje, at der var flere fine
cykler, der blev "tunet" i Sverige
![]()
Se
lige her - et billede af Julle
![]()
Tak til Chris - som har sendt nogle billeder, som jeg også har brugt længere oppe på siden
PS: Kilometertælleren på Intruderen viste at jeg havde kørt 1.593 km - mens
GPS'en viste 1.545 km
Med en hurtig hovedregning må det jo betyde at tælleren på Intruderen har en
misvisning på ca. 3%
![]()
Under alle omstændigheder - så var turen her også en god opvarmning til vores
tur til Livigno
![]()
